Catering tijdens de coronacrisis: week 6 en week 7

Catering tijdens de coronacrisis: week 6 en week 7

De route

Catering tijdens de coronacrisis is een reis zonder route. De routekaart is er niet. Die moet je zelf verzinnen. Deze leuke metafoor doet mij denken aan de explorers. De scouts van 15 tot 18 jaar. Als er een plek is waar ik heb geleerd om mijn eigen route te maken dan is dat daar. Het is daar in ieder geval begonnen. Hiken zonder of met een slechte kaart. Op avontuur zonder of met een slechte voorbereiding. Daar leer je van. Mijn belangrijke les is dat er echt niet altijd een kaart nodig is zolang de voorbereiding maar klopt.

De eerste weken van catering tijdens de coronacrisis zijn nu achter de rug. De eerste resultaten laten zien welke ideeën werken en welke niet. Eten en drinken bezorgen bij particulieren werkt aardig. Ik weet dat ik daar nog kan groeien komende weken. Box acties werken soms. Kies het juiste moment, samenstelling, prijs en doelgroep. Hier en daar was de route perfect, op andere plekken ben ik fout gelopen.  Dat is vervelend, maar je loopt gewoon terug naar het laatste punt waarvan je zeker weet dat je goed zat. Vanaf daar begin je opnieuw.

De cadeaumarkt

Wow. Dat is leuk. Een ontbijtje, brunch, lunch of dinertje cadeaugeven. Je kunt heel makkelijk iemand in het zonnetje zetten met een box voor verrassende lekkernijen. Een van de leerpunten van de boxenacties is dat mensen het heel leuk vinden om cadeau te geven aan geliefden!  Dus dat is de juiste richting voor Krop en Kool komende weken. Nu nodig ik iedereen met een marketinghoofd uit om mee te denken, hoe ik dit het allerbeste aan de wereld kan vertellen. Het idee is super en de markt wil het graag hebben. Nu nog even de juiste route van de boerderij naar de markt zoeken. Doe je mee? Reageer dan op dit bericht en mijn dank is groot.

Mep

Mise en Place is er niet meer. Wat een vervelend bericht. Want als er één plek is waar mijn route een nieuwe richting heeft gekregen, dan was het in mijn jaren bij mep. Nog steeds zie ik veel van mijn oude jobcollega’s regelmatig en behoren zij tot mijn beste vrienden. Ik leerde bij mep de horeca kennen. Ik heb mij in het bruisende bedrijf zowel persoonlijk als professioneel kunnen ontwikkelen. Veel van wat Krop en Kool nu zo gaaf maakt heb ik bij Mise en Place geleerd. Zonde om het te zien eindigen. De mooie herinneringen, de trainingen, de feesten en de vrienden die blijven.

horeca

Er is een ding dat ik niet kan laten om te zeggen. De catering is natuurlijk niet de enige bedrijfstak die last heeft van een stuurloos pad. De hele horeca is  hard opzoek naar de juiste koers. Iedereen hoopt op een stip op de horizon die betekent dat de deuren weer open gaan en de gasten terugkomen. Veel ondernemers wachten de instructies af en staan achter de besluiten die voor ons worden genomen. Door de slimme beslissingen te nemen en te volgen is de coronasituatie het snelst en meest effectief onder controle en kunnen wij weer veilig aan de slag. Ik ben voorstander en daarmee volger van deze koers. Mijn motto voor de horeca is daarom ook: blijf kalm en doe je best.

Ook zijn er collega’s die niet bereid zijn om de maatregelen te volgen en ondankbaar omgaan met de  overbruggingsmaatregelen. Zij kiezen een eigen koers en willen zelf bepalen wanneer en onder welke voorwaarden de deuren weer open gaan. Dit gaat gepaard met een hoop geschreeuw een spierballentaal op sociale media.  Ik vind dit onhandig, onverstandig en onverantwoord. Bovendien ontstaat door het delen en bijvallen van dit soort berichten een asociaal beeld over de horeca. Niet oké.

Koers

Deze blog over catering tijdens de coronacrisis gaat iets meer over mij en met name het begin van mijn eigen route dan de eerdere blogs. Mijn koers. Dat is ook en effect van zoeken naar de juiste route. Ik heb tijd om mijn stappen tot nu toe na te gaan en even terug te kijken. Een toffe route, ik ben trots. In deze blog heb ik twee van de tussenposten aangestipt. Mijn speeltijd bij scouting en bijbaan bij Mise en Place. En dan weer even met twee voeten op de grond. Nu weer naar de realiteit van vandaag. Vandaag is de dinsdag voor Moederdag 2020. Inmiddels lopen de ontbijt-op-bed-boxen aardig. De voorbereidingen voor de productie en distributie staan op de planning. Net als het nadenken over foto’s voor de nieuwe site en het afmaken van mijn bezorgbakfiets. Volgende keer meer over de bezorgbakfiets. En de  foodbikes die ik op de planning heb gezet. Bedankt voor het lezen. Heb je marketing tips voor mijn culinaire cadeauboxen of herinneringen aan  onze jobtijd? Reageer dan, dat vind ik leuk!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

X